그것이 무엇이건, 곽남신의 세계에 들어온 것들은 곽남신적인 것이 된다. 그만의 고유한 정서가 사람과 사물들을 재 규정 한다. 이 세계는 조절 가능한 부조리와 넘치지 않을 만큼의 유머로 조율되어 있다. 심각하지 않은 농담, 과하지 않은 유머, 은근한 고백, 가벼운 외설의 뉘앙스… 흑백의 모노크롬은 이세계로 지나친 부재감에 빠지지 않도록 하는, 약간의 엄숙주의와 중량감을 공급한다. 단색조의 대비는 덧없는 일상의 모티브들을 최소한의 숙연함과 관련되도록 한다. 선명한 명암의 단차 만큼 긴장감이 조성되는데, 하지만 뭐랄까, 이것은 성격이 분명치 않은 긴장감이다. 다른 요인들도 이 선명할수록 증가하는 모호함과 무관하지 않다. (2차원으로서)회화와 탈 회화, 평면과 주름, 사실묘사와 단순구성 같은 상충하는 요인들의 대립으로 인해 이 세계는 정의나 규정보단 해석을 선호하는 것으로 기운다. 이를테면 다소 냉소적인 조크, 느슨한 애환, 부조리한 회화, 중성적인 묘사 같은.

심상용 – 미술사학 박사, 동덕여대교수

 

 

Anything that takes one step in Kwak’s bound becomes to be absorbed in his nature. Filtered though his typical sentiment, humans and objects are floating around his world. This unique world is shaped on the controlled level of absurdity and humor. The irregularity is not only positive to a certain tuning, but also the humor is temperate not to be full to the brim. Therefore, one can encounter delicate shades of sentiment, such as easy joke, gentle humor, quiet confession, and a touch of obscenity. His monochrome painting provides a certain degree of rigorism and massiveness not to be fall into extreme sense of absence. Its black and white contrast relates a shifting moment of ordinary motives with reasonable solemnity. As the contrast ratio gets expanded, the more tense created in his canvas. But this tension seems to me indefinite in its character for some reason or other. Other elements are not also distant to this ambiguity that grows in its degree in accordance with the distinct contrast. Kwak’s canvas-involving many contradictive elements such as planes and folds, 2 dimension and 3 dimension, and realistic description and abstract composition-requires interpretation rather than identification or stiff regulation. See somewhat cynical joke, blurred line between joys and sorrows, painting of the absurd, neutral description, and so on.

Shim, Sangyong Ph.D Art History, Professor of Dongduk Women’s University

 

곽 남 신 郭 南 信

1953, 군산

홍익대학교 미술대학 회화과 및 동 대학원 졸업
파리 국립 장식미술학교 졸업

박수근 미술관 자문위원, 소마미술관 운영위원, OCI미술관 운영위원, 공간 국제 판화비엔날 운영위원장, 이중섭 미술상 심사위원, 박수근 미술상 심사위원, 홍익대학교 미술대학 조교수, 한국 예술종합학교 미술원 조형예술과 교수 역임
現 ; 한국 예술종합학교 미술원 명예교수

개인전
시시비비비시시 是是非非非是是, 토포하우스, 서울, 2023
Shadows of Existence, Josee Bienvenu Gallery, 뉴욕, 2020
화화허허 花華虛虛, 금산갤러리,  서울, 2018
사실은 아무것도 아닙니다, 두인갤러리, 2017
덫, 아트 파크, 2015
껍데기, OCI미술관, 2014
On Light, 가인 갤러리, 2011
Silhouette Puzzle, 갤러리 이마쥬, 2009
바라보기, 성곡 미술관, 2008
멀리누기, 금산 갤러리, 2004
덫, 덕원 Cube,2004
Espace Bateau-Lavoir, 파리, 1986
Galerie Arcade, 워터루 ,벨기에, 1985
外 개인전 20여회

기획전
1981- Korean Drawing Now (브룩클린 뮤지엄, 뉴욕)
1981- 한국현대판화 (Galleri Huset, 코펜하겐)
1981- 드로잉 ’81 (국립현대미술관, 서울)
1982- 한국현대미술 (교토 미술관, 교토)
1983- 한국현대미술의 위상전 70년대 후반 (동경미술관 외 5개 도시)
1985- 한국현대판화의 어제와 오늘 (호암 갤러리, 서울)
1988- 쌀롱.드.메, 그랑팔레, 파리
1991- 한국현대미술의 한국성 모색 – 갈등과 대결의 시대, 한원미술관, 서울
1993- 한국현대판화 40년전 (국립현대미술관, 서울)
1996- 한국현대미술의 평면회화 주소찾기전, 성곡미술관, 서울
1997- International Print Triennial 시립미술관, 크라코프, 폴란드
1997- 류블리아나 국제 판화 비엔날레 (류블리아나, 슬로베니아)
1999- 비엘라 국제 판화전 (비엘라, 이탈리아)
2000- 미와 질서 (노 갤러리, 서울)
2000- 크라코프 국제 판화 트리엔날레 (특별상, 크라코프, 폴란드)
2000- 독일 국제 판화전 (프레혠, 독일)
2001- 횡단하는 이미지(갤러리 피쉬)
2001- 사불산 윤필암, 전(학고재)
2003- Crossing 2003 Korea./ Hawaii(East-WestCenterGallery,Hawaii)
2004- 현대미술의 시각 (세종문화회관 기획, 미술관 본관)
2004-자연, 평화, 미술 (사라예보 동계 축제, 사라예보 국립 미술관)
2004-그림자의 이면, (대전 시립 미술관)
2005-미술과 수학의 교감(사비나 미술관)
2008-5개의 개인전(코리아 아트센터, 부산)
2008-반응하는 눈(서울 시립미술관)
2010-신호탄(국립현대미술관 기무사)
2010-Eternal Blinking(하와이 대학 갤러리)
2011-추상하라(국립 현대미술관 덕수궁 분관)
2011-Haiku –Sculpture (관두미술관, 타이페이)
2011-이미지의 수사학 (서울시립미술관)
2012-韓畫流 (대만국립현대미술관)
2012-횡단-한국현대미술의 단면 (토파네이 아미레 문화예술센터, 이스탄불)
2012-마카오 국제 판화 트리엔날 (대상 수상, 마카오 문화센터)
2013-구-체-경 (소마미술관)
2014-벽 (국립현대미술관)
2015-Ciso Copenhagen (Forum Kobenhavn, 코펜하겐)
2016-Simple 2016 (장욱진미술관, 경기도 양주)
2018-하늘, 땅, 사람들 (서울시립미술관)
2018-판화하다-한국현대판화 60년(경기도미술관)
2019-아무튼 젊음(코리아나 미술관)
2020-판화, 판화, 판화 (국립현대미술관)
2021-아웃도어 아트 (소마미술관 야외공간)
2021-반조(反照) (전등사 정족산 사고)
2022-가면무도회 (국립현대미술관)
2022-Peace for Child (성지 역사박물관)
2022-긴 호흡-다섯 작가의 드로잉(토포하우스)
외 국제전 및 국내외 단체전

작품소장

국립 현대미술관, 대영 박물관, 타이페이 관두미술관, 서울 시립미술관,
대전 시립 미술관, 경기도 미술관, 성곡 미술관, oci미술관, 제주 도립미술관, 경남 도립미술관, 홍익대학교 미술관, 소마 미술관, 수원 대학교 미술관

 

 

Kwak, Nam Sin

Born in Goonsan, South Korea, 1953

BFA, MFA in Painting, College of Fine Art, Hongik University
Diplome in Printmaking, Ecole National Superieur des Arts decoratifs a Paris

Solo Exhibitions
TOPOHAUS(是是非非非是是), 2023, Seoul
Josee Bienvenu Gallery (Shadows of Existence), 2020, New York
KEUMSAN GALLERY (花華虛虛) , Seoul
Dooin Gallery (Actually, It,s Nothing.), 2017
Gallery Art Park (Trap) 2015
OCI Museum of Arts (Hollow Skin) 2014
Gaain Gallery, (On Light) , 2011
Gallery imazoo (Silhouette Puzzle), 2009,
Sungkok Art Museum (Glancing), 2008
Dukwon Gallery (Trap), 2004
Gum San Gallery (Pissing Farthest) , 2004
Espace Bateau-Lavoir , Paris, 1986
Galerie Arcade ,Wateroo, Belgium, 1985
Except 20th solo Exhiibiton.

Group Exhibitions
1981- Korean Drawing Now (Brooklyn Museum, New York)
1981- Korean Modern Printmaking (Galleri Huset, Copenhagen)
1981- Drawing ’81 (National Museum of Modern Art, Seoul)
1982- The Phase of Korean Modern Art (Kyoto Museum of Art, Kyoto)
1983- Korean Modern Art, the Aspect of late 70’s (Tokyo Museum of Art & 5 other cities)
1985- Korean Modern Printmaking, Yesterday and Today (Hoam Gallery, Seoul)
1988- “Salon de Mai”, (Grand Palai, Paris)
1991-“Groping for Identity of Korean Contemporary Art”,(Han–won Museum of Fine Art, Seoul)
1993- 40 Years of Korean Modern Printmaking (National Museum of Contemporary Art, Seoul)
1995- 96, 97- Printmaking of Tomorrow (Insa Gallery and 3 other galleries, Seoul)
1996- Searching for Identity of Korean Painting, (Sung-gok Museum, Seoul)
1997- International Printmaking Biennale at Ljubljana (Ljubljana, Slovenia)
1999- Biella International Printmaking Exhibition (Biella, Italy)
2000- Beauty and Order (No Gallery, Seoul)
2000- International Printmaking Triennale at Krackow (Special Prize, Krackow, Poland)
2000- German International Printmaking Exhibition (Frechen, Germany)
2004- The Perspective of Modern Art (Sejong Culture Center, Seoul)
2004- Nature, Peace and Art (Winter Festival at Sarajevo, National Gallery of Sarajevo)
2004-The Other Side df shadow[Daejeon municipal Museum of Art ]
2005-Art & Mathematics(Savina Museum)
2008-Five Sold Exhibition(Korea Art Center,Pusan)
2008-Your Mind’s Eye Digital Spectrum (Seoul Municipal Museum of Art)
2010-Beginning of New Era (National Museum of Contemporary Art, Seoul)
2010-Eternal Blinking (Hawaii University Art Gallery)
2011-Abstract it! (National Museum of Contemporary Art Deoksugung, Seoul)
2011-Haiku-Sculpture (Kwandu Museum of Fine Art, Taipei)
2011-Rhetoric of the Image (Seoule Municipal Museum of Art, Taipei)
2012-Korean Contemporary Painting (National Museum of Contemporary Art, taipei)
2012-Macao International Print Trienal (Macao)
2013-Sphere Body Landscape (SOMA Museum)
2014-The Wall (National Museum of Contemporary Art, Seoul)
2015-Ciso-Copenhagen (Forum Kobenhavn, Copenhagen)
2016-Simple 2016 (Chang Ucjin Museum of Art, Yangju City)
2018- Sky, Earth, People (Seoul Museum of Art)
2018- Printmaking – 60 Years of Contemporary Korean Printmaking (Gyeonggi Museum of Art)
2019- Anyway, Youth (Koreana Museum of Art)
2020- Print, Print, Print (National Museum of Modern and Contemporary Art)
2021- Outdoor Art (Soma Museum of Art Outdoor Space)
2021- Reflection (Jeondongsa Jeongjoksan Accident)
2022- Masked Masquerade (National Museum of Modern and Contemporary Art)
2022- Peace for Child (Holy Land History Museum)
2022- Deep Breath – Drawings by Five Artists (Topo House)

Collection
National Museum of Contemporary Art, Seoul Municipal Museum of Art, Daejeon Municipal Museum of Art, Gyeonggi Museum of Modern Art, British Museum, Taipei Kuandu Museum of Fine Arts, Sungkok Art Museum, OCI Museum of Art, Soma Museum of Art , Museum of Art at Hongik University

 

Kwak Nam Sin